PDA

مشاهدة جميع الاصدارات : عامان مرّا Two years later



أبو علاء
06-10-2007, 00:38
في مثل هذا اليوم منذ سنتين فتحنا أبواب زمان الوصل، وليس قصدي من كتابة هذه الأسطر الاحتفال وإن كان ثمّة ما يدعو إلى البهجة في غياب الرّضا التّامّ ولا فتح سجلّ للتّهاني والمجاملات المتبادلة بل الوقوف لبضع دقائق لمحاولة تقدير ما أنجزنا وما قصرت هممنا دونه أو حالت دون بلوغه حوائل لا طول لنا عليها.
قلت إنّنا لا نَعدَم دواعي للبهحة وأوّلها وجود المنتدى أوّلا وبقاؤه على قيد الحياة بعد مرور سنتين على إنشائه مع حفاظه على نفس المشروع وبقائه على نفس السّمات الّتي ظهر بها، وما ذاك بالهيّن ؛ أمّا ثاني هذه الدّواعي فهو أنّ المنتدى غدا مرجعا في نوعه أو على الأقلّ مصدرا لا غنى عنه ولعلّه الأهمّ بين مصادر فنون الغناء والموسيقى الكلاسيكيّة العربيّة والشّرقيّة بموادّه الصّوتيّة أوّلا وبتوثيقه لتلك الموادّ وتصنيفها ووصفها وتحليلها أحيانا ممّا يكاد لا يتوفّر في غيره من المصادر لا سيما فيما يتعلّق بتراث النّهضة وتسحيلات حفلات أمّ كلثوم وربّما ولو بدرجة أقلّ فيما يخصّ فنون الغناء العراقيّ والشّاميّ والعثمانيّ.
من دواعي البهجة أيضا أن قد أصبح لهذا المنتدى أسرة طيّبة وثلّة من أعضاء نشطين ذوي علم وعزم لن أسمّي منهم إلاّ بعض من تحضرني أسماؤهم لما قدّموا ويقدّمون لهذا المنتدى ولا يؤاخذنّي من سهوت أوغفلت عنه، ورأس هؤلاء ورئيسنا جميعا الفريد ومعه من صحبه دون ترتيب عمرو والفارابي ومحمّد علي بحري وأبو الفداء الدّكتور الباز وأبو الفداء ولؤي وزهير ومحمود وهلال وأبو الغيث وكمال قصّار والقائمة تطول.
أجل، كلّ ما سلف يدعو إلى البهجة ويثلج الصّدر، ولكن هل يكفي لنتمثّل بمقالة نبيّ الإسلام اليوم أكملت لكم دينكم ؟ كلاّ، بل هيهات.
لو نظرنا إلى عدد الأعضاء لوجدناه لم يكد يجاوز المائتين بعد الألف، ولا تُفزعنا ضآلة العدد بحدّ ذاتها فلو شئنا لكان عدد المنتدِين أضعافا مضاعفة، وحسبكم أن تعرفوا أنّ هذا العدد لا يصل إلى سدس مجموع الأشخاص الّذين طلبوا انتسبوا إلى المنتدى وظلّوا أعضاء به ولو ليوم أو بضعة أيّام، ولو زدنا فحسبنا الّذين طلبوا الانتساب ولم نلبّ طلبهم لكان دون ذلك... إلاّ أنّ هذا العدد وما يلحق به من أرقام أشرت الآن إلى بعضها يشهد عن قلّة الّذين يستهويهم مشروع هذا المنتدى الفنّيّ ولا أقول يؤمنون به إيمانا أو يتبنّونه قلبا وقالبا ؛ بل إنّي كثيرا ما أجدني أتساءل عن نسبة الّذين استوعبوا ذلك المشروع وجعلوه مشروعهم بين هؤلاء الأعضاء القليلين أصلا، وأخشى أن يكون الجواب أنّ نسبتهم أقلّ حتّى من نسبة الّذين بقوا معنا من بين الّذين التحقوا بالرّكب في أيّ وقت من الأوقات، وحسبكم أن تعدّوا أولئك الّذين درجوا على المشاركة بغير الشّكر ومبذول التّعاليق حتّى كدت أركب بحر سرقة الشّعر وأقول :
ما أكثر الأعضاء حين تعدّهم ـــــــــــــ لكنّهم في النّافعات قليل
ما يزعجني فوق ذلك هو أنّنا لم نوفّ ولو خمسة بالمائة ممّا جاد به الأجواد من ملفّات قيّمة حظّها من التّحليل والنّظر ؛ يزعجني أنّ بعض أقدم أعضائنا وأكثرهم ملازمة للمنتدى لا يزالون إلى اليوم يجادلون في بديهيّات المنتدى أو يتجاهلونها بل يجهلونها أحيانا...
خلاصة القول حتّى لا أطيل إنّ الصّورة لا بيضاء ناصعة ولا سوداء قاتمة عوان بينهما، وإن كنت لا أرى هذا اليوم يوم سَعد فإنّي لا أراه يوم بؤس، فلا هي نشوة النّصر ولا هي مرارة الخسران، لكنّ ما هو مؤكّد هو أنّ ما نطمح إليه فوق ما أنجزناه بكثير.


Two years have elapsed since we have opened this forum. I have no intention to claim self satisfaction or sollicit congratulations, although we have a few reasons to celebrate.
The first of such reasons lies in the very existence of this forum with the same project it for which it was created and the specific characteristics it has claimed for itself since its inception. We can also mention amongst these reasons the fact that the forum has become a reference in matters of classical Arab and oriental music and vocal arts as well as the building up of such a nice family with so many active members contributing their knowledge and . recordings as well as their enthusiasm.
Yet, we have so many other reasons to refrain from exaggerated elation. Our membership hardly exceeds 1200. True it's only the result of our own choice as this number is the sixth of the total number of those who have belonged to the forum at least for a few days and the number of all those who expressed the wish to join in without being admitted is even higher. So, there's nothing to complain about in this regard. Nonetheless, such proportions show how few are those who are ready to uphold the principles and choices of our forum. What is even more frustrating is the fact that some of the oldest members and most frequent visitors of the forum are still questioning such principles and choices or simply ignore them. Moreover, no more than 5% of the uploaded material has been seriously assessed and analysed.
In one word, the picture is neither immaculately bright nor hopelessly gloomy. But, by all means, our expectations largely exceed our fulfillments.

بحري
06-10-2007, 01:57
نسأل الله العلي القدير أن يقدرنا على خدمة هذا الفن الجليل والذي يسعى لتمثيله وبشمولية منتدى زمان الوصل العظيم , روادا ومشرفين
وأنا أطلب من إخواني وجميع الأصدقاء أن يطيلوا النظر في مقالة السيد أبو علاء فهي لا شك ناهضة وقيمة , وأسا لنهضة العلم والفن الموسيقي, إذا ما طمحنا وشددنا الهمم والعزم على تقديم الأكثر والأنفع وبذل مجهود وإخلاص كبيرين في خدمة العلم
كما أشد على يديه بالموافقة والسير قدما بالتقيد في شروط المنتدى والحزم في ذلك وعدم التهاون والبعد عن المجاملات على حساب العلم , لأنه سيكون سببا رئسيا لبقاء ونجاح وازدهار هذا المنتدى العظيم
وأن نذعن بالتسليم لهذه القرارات الحكيمة والتي استنها كل من فريدريك وأبو علاء والأخ نجيب وأن نلقاها دوما بالرضا والتسليم لأنها ولا شك تنصب في مصالحنا ومصالح العلم والفن والمنتدى
من خادم الفن الموسيقي أخوكم محمد علي بحري

Kamal Kassar
06-10-2007, 15:54
عزيزي ابو علاء

لم اعد اذكر متى انا دخلت المنتدى الا اني اذكر اليوم في عزلتي الخليجية كم هذا لامنتدى اعطاني و اغنى ثقافتي الموسيقية و كم امدني باصدقاء اكتشفت عبر الايام دماثة خلقهم و وفرة ثقافتهم. انا لم ارث غرامي بالموسيقى من احد الا اني اذكر عندما كنت في السادسة من العمر فقد ابكتني ليلى مراد و هي تغني "سنتين وانا حايل فيك" فهزأ وقتها مني الاولاد.

هكذا ابتدات قصتي مع الطرب التي تولى احياءها على التوالي ام كلثوم و صالح عبد الحي و من ثم ماري جبران و محمد خيري. اما اليوم و بعد فترة على التحاقي بهذا المنتدى اجد نفسي قد حصلت الكثير و قد امضيت وقتا عذبا معكم و بصحبة اصدقائي الجدد محمود صبح و عباس البليدي و داوود حسني و يوسف المنيلاوي ... و ديميتري كوتيا وطبعا المعلم الشيخ صلاح الدين كباره.

كيف كان لي ان اجاور هؤلاء و كيف كان لي ان اتلاقى مع محسن و نجيب وفريد و هلال وابو حسن ومحمود و اوفيد و برهان و عمر و حاتم و البحري و الكثر الكثر من اصحاب الثقافة و الراي والعطاء، كيف كان لي ان افعل ذلك لولا هذا المنتدى. زمان الوصل هو اليوم رئتي و متنفسي و مجهري على التراث الموسيقي

فشكرا للقيمين على هذا المنتدى و تمنياتي ان يبقى على زخمه و عطائه

ابو ماهر

kabh01
06-10-2007, 16:21
كما يقولون "عقبال الميه" أيها الصديق العزيز أبو علاء. وأنا بدوري اشاطر ما أدلى بها حبيبنا وصديقنا أبو ماهر من أهمية هذا المنتدى وغزارة عطائه الفنيه المميزه ولا أقول كما لا بل نوعا زاده الله في زاده وأضفى عليه سموا و رقيا. وعندما كنت صغيرا كنت أرى والدي يستمع لحلمي ولصالح ولحجازي وللمنيلاوي و الصفتي وعلي محمود ومحمد رفعت وفتحيه و ثومه الخ ويسجل على البكرات ما قدر عليه و كنت أستغرب و أستعجب من تجميعه لتلك "الصحون" التي كان يضعها على الغرامافون ويلعبها و يقول "الأبره بدها تغيير عم تاكل من الصحن" و كنت أحيانا لا أدير بالا لهذه التقنيات ولكن كنت أسمع و أحفظ و أرضع النغم والألحان وأرددها. وها نحن هنا في بيتنا زمان الوصل نسترجع ذكريات هذه الأيام الجميله ونبلور سمعنا وفكرنا بما من الله على الخييرين من تسجيلات تعبىء الدماغ وتعدل المزاج بسماع الأصل وكما يقول المثل خذ الأصيل و نام على الحصير

أكرر شكري وأمتناني للقيمين على هذا البيت الجميل. شكرا لكم وبورك فيكم محسن و نجيب وحاتم وفريد ورمزي وزهير وعمرو على حفظكم وصيانتكم لهذه المنتدى الخيره

المحب

أبو كرم

luay
07-10-2007, 01:06
Thanks Abu A'laa, Najib, and Hatim for all that you've spent (not only financially) on this
forum. To me, it's been an indispensable part of my life since its founding. Not only did I
hear some of the most beautiful concerts here, but I have also learned a lot about various
issues.

I myself have made almost all of my comments, for whatever they're worth, in the Om Kulthoum section, simply because the amount of material is just too overwhelming, given
my schedule, to listen to. The choice to put listening to the lady, rather than others, as my first priority whenever I have time, is but a reflection of my personal view of her art and what
that means and how it speaks to me. As to why a majority of the registered members don't comment, I think it's simply a somewhat the strange mentality of people in our corner of the world, who love to have collections, brag about them, and whenever possible NOT to share them.

One piece of very encouraging news: I've just checked and found that the number of times the two recordings of El Awwela Fel-gharam have been downloaded are 1328 and 956, whereas the number of times Leilet Hobb was downloaded is 728. When a forum has a larger number of members downloading El Awwela Fel-gharam than Leilet Hobb, that's a badge of honor for the forum.

Best regards,
Luay

Kamal Kassar
08-10-2007, 01:59
I don't follow you Luay about members not commenting uploads. Maybe most of them are not able to give a comment that matches the high level of music knowledge of some actors of this forum. Maybe they prefer to learn what is written, maybe they are not wanting to repeat thanks and praises for what is uploaded. Maybe they are really impressed by the high level of discussions that is one of the good things in this forum. Maybe I feel the same and I praise this high level discussions.

Our forum is for music lovers whatever is there cultural level, Maybe some are like have discribed but most are good listeners like you are

luay
08-10-2007, 02:22
Dear Kamal,
My comments were not about any person who participates here. As of the time of writing this post, the forum has 1184 members. I think if you go around all sections in the forum, the names you'll encounter are definitely less than 184 (I'm being generous with my estimate here). That leaves a thousand members who don't say a word. Now, what's the probability that every single person out of those thousand can't make a single comment (I'm not talking about thanks, etc.)? My guess is that such probability is 0.

Best regards,
Luay


I don't follow you Luay about members not commenting uploads. Maybe most of them are not able to give a comment that matches the high level of music knowledge of some actors of this forum. Maybe they prefer to learn what is written, maybe they are not wanting to repeat thanks and praises for what is uploaded. Maybe they are really impressed by the high level of discussions that is one of the good things in this forum. Maybe I feel the same and I praise this high level discussions.

Our forum is for music lovers whatever is there cultural level, Maybe some are like have discribed but most are good listeners like you are

علي ناجي
08-10-2007, 08:04
Firstly, I would like to reiterate what the others have said thus far and thank the administrators and moderators of this respected forum, especially Abu Ala`, for dedicating their precious time and money to perpetuate the authentic and original teachings of the Arabic Maqamat.

I'd like to also comment on Luay's post by saying that the majority of the members do not contribute simply because they do not possess the knowledge or the material that would be beneficial for the forum. Also, most of them are reluctant to post in fear of violating the forum's rules and regulations, which I believe to be fair and useful in keeping this forum in its current tip top shape. Such members need time and patience from the senior members and the moderators before they fully comprehend the forum's rules and feel comfortable contributing.

Regards,

Najib
13-10-2007, 12:34
في البداية اعتذر منكم جميعا فظروفي قاهره وانا لم احمّل ملفّا واحدا من المنتدى منذ اكثر من عشرة ايّام ولكن للضرورة احكام وهكذا يتطلب مشروعي الجديد في العمل

اريد ان اشارككم هنا خبرتي البسيطة في السنتين الماضيتين

بالنسبة لي تبلورت نظرتي الى الموسيقى العربيه بسبب احتكاكي معكم في هذا المنتدى وخصوصا مع العزيز فريديريك الذي تبنّى هذا المنتدى

لم يعد الموضوع بالنسبة لي تجميع نوادر جميله فبسبب التكنولوجيا وكبر الهارد ديسك اصبح بالامكان تجميع آلاف الساعات السمعيّه وواقعيا قد ينتهي عمرنا قبل ان نسمع كل ما جمّعناه من مواد رقميّه للاسف لا يفهم هذا الموضوع الكثير من الذين ينضمون الينا في هذا المنتدى

الموضوع اصبح بالنسبة الي التركيز على موسيقى الاولين وسماعها ودرسها وحفظها هذا أثّر كثيرا على ادائي انا الهاوي وبالتاكيد انا على وضع افضل مما كنت عليه عام 2005

لم يعد الموضوع موضوع بكاء على الاطلال ورثاء الحال التي نحن فيها فهنالك تراث يجب نشره ودراسته لقد اتفق موسسو هذا المنتدى على تضييق نطاق هذا التراث وحصره وهذا ايضا لا يفهمه الكثيرون من الاعضاء

بالنسبة للتراث المعزوف فهو بالتأكيد في حال افضل من التراث الغنائي وبفضل الشباب المحافظ كسيمون شاهين وتيسير الياس وشربل روحانا تبقى المدرسة التقليديّه للعزف على العود بالف خير نسبة للتراث الغنائي

والمدرسة العزفيه التركيه ايضا بالف خير بفضل المجددين المحافظين امثال يوردال توكجان و نجاتي تشيليك وغوكسال باكتاجير

يبدو لي ان رغم التيّار التجاري يبقى للتيار الكلاسيكي سميعته ويجب علينا ان نكون محافظين دائما في المواد التي نرفعنا لكي نعيد نشر القديم المحافظ وننشر الجديد المستحق للنشر والذي يشكل استمرارية للقديم

نتمنى من الجميع ان يفهموا نظرتنا ويتبنوها من خلال تواجدهم في هذا المنتدى

شكرا لتشجيعكم ولصداقتكم الجميلة

Bassio
08-12-2007, 23:38
I think you are being harsh on yourself abu-alaa. You and the moderators are doing a pretty neat job and we all thank you for it.

Although I would love to see the number of users and especially the number of active participants increase .. but you have to remember that
كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن الله

Also remember that the art we are advocating is pretty much rare and not available and has a relatively narrow fanbase.

Good luck in your mission.

أبو علاء
09-12-2007, 15:04
Thank you for your encouraging words. I wrote a long answer and I lost it by stupidly hitting the wrong key. So I will limit myself to reproducing the last sentence thereof. In summary, there's much to do and little to expect.

Arsany emil
01-01-2008, 18:51
Dear admin
Really I can’t express my self how much I loved this site
I was searching from along time about this kind of site and finally I found it
Without any kind of flirting or hi hope words the site is so good one
About me as you know I am a new member here also when I start reading all the posts
I felt like I am among members in big family.
I appreciate your hard working in this site and how much the effort to let it in this kind of style. ( I was an admin for web site so I know how much work it takes)

About me I have know idea about the Makamat or any kind of music basics but I love to listen to the classic Arabic music its like magic takes you to a place has nothing except the art, beauty and peace

So just tell me how can I be an active member? I want to help by any way to make the site go foreword (of course the site is super by its own big and nice family members) but I believe that by a small input from every one can change a lot.

Finally I want to say ‘happy new year’ for the great admin people and the entire members.

أبو علاء
01-01-2008, 21:48
Thank you so much for these encouraging words and welcome to the forum. As for contributing, you can already do it by posting comments int the existing threads. We have the general rule of attributing limited privileges to newbies until they get acquainted wth the forum policy and style and we have the opportunity to know more about them and then we give them the possiblity of opening new threads and posting attachements. In the meantime, enjoy the forum by reading and listening and don't hesitate to input comments and as well as ask questions and post suggestons in the relevant sections/threads.