عرض النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: دور =يبن الكرام=الشيخ أبو العلا محمد

  1. #1
    alshame Guest

    إفتراضي دور =يبن الكرام=الشيخ أبو العلا محمد

    من أمهات الأدوار دور (يبن الكرام )نستمع اليه بصوت الشيخ أبو العلا محمد=أرجو أن يكون جديدا على مسامعكم لأنه من التسجيلات النادرة جدا على ما أغتقد
    وشكرا لكم
    بدنا شوية حركة يا جماعة
    آخر تعديل بواسطة أبو علاء ، 30-04-2006 الساعة 13:13

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    الإقامة
    Paris, France
    المشاركات
    1

    إفتراضي

    بدك شوية حركة يا سي محمود ؟
    حاضر
    شبيك لبيك عبدك وملك إيديك
    لقد اتصلتم بفرقة إنقاذ التسجيلات القديمة
    نحن في خدمة الجمهور

    انظر بعينك وارحم بقلبك
    يكفى دلالك


    It seems everyone here is deperately in need of a complete recording of this dor, like Mahmud's, but also an acceptably clean one, like Alhan Zaman's. So, there it is :

    dor/ Ya-bn el-Kiram shuf hali / dhulli
    bayyati
    composer : Abduh al-Hamuli ? (Alhan Zaman must follow Mahmud Kamil's opinion and he might have good reasons to attribute it to Hamuli, although the dor is little known)

    Gramophone 14-12635/36, in the 25XX or 26XX matrix series, which means recorded january 1912, Cairo.
    commercially distributed in 1913 or 1914.

    I completely understand why Umm Kulthum spent so much time at the house of the village's Omda, listening to Abu al-Ela's recordings. His voice sends me in heavens.

    And since we're mentionning Umm Kulthum, to add some "haraka" and please Mahmud, this is Abu al-Ela's rendition of qasida "al-sabbu tafdahuhu 3uyunuh", to be compared with Souma's. The record, unfortunately, is quite used and the sound strangely muffled, which is common in Abu al-Ela's recordings and has a lot to do with his voice in the first place.

    qasida 3ala al-wahda / al-sabb tafdahuhu 3uyunuh
    maqam rast
    Baidaphon 82033/34
    circa 1920-1922

    The time bracket between the Gramophone recordings, all done in january 1912, and the Baidaphon and Polyphon recordings, seemingly early twenties considering catalog numbers, is intriguing. Why didn't the shaykh record in the 1912-1920 period ? We know so little about those singers, so little...

    NEW FILE FOR AL-SABB TAFDAHUHU UYUNUH october 2016
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة fredlag@noos.fr ، 01-10-2016 الساعة 20:46

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    ألف شكر يا فريديريك ؛ لقد كنّا بحقّ في أمسّ الحاجة إلى تسجيل نقيّ كامل لهذا الدّور ؛ لقد أنزلت ملفّ محمود للتّثبّت عساه يكون أفضل من تسجيل ألحان زمان الّذي رفعته منذ أشهر وانتبهت إلى أنّه أطول منه إلاّ أنّ الاسطوانة فيما يبدو من تسجيل محمود كانت "مجروحة" فتكرّرت نفس الجملة أربع مرّات أو خمس ثمّ إنّ الصّوت لم يكن مستقرّا وساء كثيرا في القسم الأخير منه.
    وهذا الدّور فيما يبدو، سواء ثبتت نسبته إلى الحامولي أم لا، هو من أدوار المرحلة الأولى الّتي كانت تشبه بناء الطّقطوقة حيث يتماثل لحن المذهب والأغصان كما لا نجد في الدّور آهات ولا هنكا وينفرد المطرب بالغناء دون حاجة إلى مذهبجيّه ؛ وقد كنت رفعت من نفس هذا القبيل تسجيلا لدور يا ما اسعد الصّبحيّه بصوت أحمد إدريس ؛ وما أتساءل عنه هو ما إذا لم يكن هذا القالب "البدائيّ" ليس منحدرا من الغناء الشّاميّ الّذي جلبه حسب ما يقال شاكر الحلبيّ لأنّ القدّ الحلبيّ كما وصلنا في شكله الّذي اشتهر به صباح فخري لا يبدو مختلفا كثيرا عن هذا القالب.
    أبو علاء

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    عفوا محمود، لقد حذفت ملفّك بعد أن رفع فريديريك نسخة نقيّة كاملة كما أنّي سأحذف ملفّي الّّذي كنت أهديته إلى حاتم وأكتفي بوضع رابط لهذا الموضوع.
    أبو علاء

  6. #6
    alshame Guest

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة fredlag@noos.fr
    بدك شوية حركة يا سي محمود ؟
    حاضر
    شبيك لبيك عبدك وملك إيديك
    لقد اتصلتم بفرقة إنقاذ التسجيلات القديمة
    نحن في خدمة الجمهور

    انظر بعينك وارحم بقلبك
    يكفى دلالك


    It seems everyone here is deperately in need of a complete recording of this dor, like Mahmud's, but also an acceptably clean one, like Alhan Zaman's. So, there it is :

    dor/ Ya-bn el-Kiram shuf hali / dhulli
    bayyati
    composer : Abduh al-Hamuli ? (Alhan Zaman must follow Mahmud Kamil's opinion and he might have good reasons to attribute it to Hamuli, although the dor is little known)

    Gramophone 14-12635/36, in the 25XX or 26XX matrix series, which means recorded january 1912, Cairo.
    commercially distributed in 1913 or 1914.

    I completely understand why Umm Kulthum spent so much time at the house of the village's Omda, listening to Abu al-Ela's recordings. His voice sends me in heavens.

    And since we're mentionning Umm Kulthum, to add some "haraka" and please Mahmud, this is Abu al-Ela's rendition of qasida "al-sabbu tafdahuhu 3uyunuh", to be compared with Souma's. The record, unfortunately, is quite used and the sound strangely muffled, which is common in Abu al-Ela's recordings and has a lot to do with his voice in the first place.

    qasida 3ala al-wahda / al-sabb tafdahuhu 3uyunuh
    maqam rast
    Baidaphon 82033/34
    circa 1920-1922

    The time bracket between the Gramophone recordings, all done in january 1912, and the Baidaphon and Polyphon recordings, seemingly early twenties considering catalog numbers, is intriguing. Why didn't the shaykh record in the 1912-1920 period ? We know so little about those singers, so little...
    مشكور سيدي الكريم على هذا الكرم الظاهر انا اللي لازم أعمل شوية حركة وتتعوض انشاء الله

  7. #7
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    الإقامة
    Paris, France
    المشاركات
    1

    إفتراضي

    This thread has a new and better quality file for Al-sabb tafdaḥuhu ‘uyūnuh.

قوانين المشاركة

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •