صفحة 1 من 2 12 الاخيرالاخير
عرض النتائج 1 إلى 10 من 18

الموضوع: Abd Al Hayy Hilmi's "ahin En Nafs"

  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    الإقامة
    Paris, France
    المشاركات
    1

    إفتراضي Abd Al Hayy Hilmi's "Ahin en-nafs"

    This record was not included in the Abd al-Hayy Hilmi CD issued by Club du disque arabe because of its really average technical quality, but as far as artistic quality is concerned, this is, to my taste, one of the very best takes of Abd al-Hayy. And it seems you didn't know old renditions of this fantastic dor.
    Abu Ala', I will not admit your usual tahaffuzat regarding Hilmi with this particular record! (but I suspect you will not have any :-)

    dor nawa athar / Ahin en-nafs wa-atzallel ilekom
    zonophone (4 sides)
    recorded Cairo circa 1907/1908

    14 minutes of pleasure, the justification for listening to 78 rpms, a model for learners of Arabic music. Notice the final layalis, with a hint at bayyati, and Ibrahim Sahlun's hint at this bayyati flavor in the middle of nawa athar, almost tragically poignant.

    Ana ana ana habbeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee t !
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة fredlag@noos.fr ، 16-05-2006 الساعة 14:56

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    الإقامة
    London
    المشاركات
    94

    إفتراضي Vintage Abdel Hay Hilmi

    Unbelievable stuff indeed, and if Abu 3ala puts one reservation on it allah yestru

    3 lots of Ahat that are out of this world:

    4'30 -> 5'11,
    6'52 -> 7'13 (In which the Qanuni excels (heterophony?)),
    and
    9'21 -> 9'44

    Bayat on nawa at 13'05 is so sweet indeed and the clever reciprocation of Sahlun at 14' is amazing.

    I guess the way the guy who commentates (what do you call him?) summs it up. He goes from very quiet "Habbeyt Ya 3abdel Hay Habbeyt" at 7'42 to nearly loosing it when hearing Sahloun at 14'36 (ayyyy)

    Thank you ya seedi atrabtena allah yetrebak
    آخر تعديل بواسطة Najib ، 16-05-2006 الساعة 17:16

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    سمعتي صارت زفت بين فريديريك ونجيب
    لحسن الحظّ أنّ فريد ظنّ بي خيرا ها هنا، ولن أخيّب ظنّه لأنّي وجدت هذا الدّور عظيما حقّا وأداء عبد الحي على نفس القدر من العظمة يضاهي أداءه لدور اللّه يصون دولة حسنك الّذي أعجبني في حينه كثيرا.
    ولكن لنبدأ من الأوّل : ما هذا الدّولاب الّذي ابتدأ به الدّور فهو فيما يبدو لحنا موضوعا وليس مجرّد نقل لنفس الجملة وتصويرها على مقام الحال، فهل توجد أيّة معلومات عن هذه الافتتاحيّة ؟
    ملاحظتي الثّانية تخصّ المقام، إذ اعتدنا في ألحان النّوا أثر أن تجيء مُشرَبة أو على الأقلّ مَشوبة بالنّهاوند بدرجة أو بأخرى حتّى أنّه يكاد يصعب تصوّر لحن نوا أثر يخلو من النّهاوند، ممّا جعل الاعتقاد السّائد هو أنّ النّوا أثر ليس سوى فرع أو لون من النّهاوند، في حين جاء المقام هنا خالصا ولا نجد أيّ إلماح إلى النّهاوند قبل الدّقيقة الرّابعة والنّصف، وهي تقريبا الإشارة الوحيدة إلى جانب إشارة أخرى آخر الدّور، مع الملاحظ أنّ الدّور كلّه ظلّ مستقرّا على مقام واحد لا يكاد يبرحه طيلة الدّقائق الأربع عشرة فيما عدا إطلالة البياتي الّتي ذكرتُماها، مع الملاحظ أنّ عبد الحي حتّى في النّزول من البياتي يصرّ على أن ينزل إلى النّوا أثر لا إلى النّهاوند كما يقتضي المنطق والطّبيعة.
    وعلى ذكر هذا البياتي، يالها من ليال غريبة ومن تقسيم أغرب من سهلون في الآخر ؛ ولاحظا أنّ الجملة الأولى (أو على الأقلّ النّوتات الأولى) في تقسيم الكمان تبدو كأنّها من غير البياتي، وهي تحاكي نزول عبد الحي في اللّيالي من بياتي النّوا إلى النّوا أثر/نهاوند (لعلّه فرحناك، واعذرا جلهي وقلّة حيلتي المصطلحيّة).
    أمّا عن أداء عبد الحي فهو أسطوريّ ؛ حسبي منه ذكر تلك جولته صاعدا إلى أقصى الجواب ثمّ نازلا إلى أدنى القرار في أنا أحبّك بين الدّقيقتين الرّابعة والخامسة والآهات في الدّقيقة السّادسة ثمّ بقاءه على قمّة المقام طوال الدّور مع اعتبار أنّ درجة الارتكاز على أيّ حال عالية كما ذكر لنا فريديريك أنّها عادة عبد الحي والمنيلاوي...
    هل ارتفع الشّكّ وزالت الرّيبة عن شخصي الآن ؟
    أبو علاء

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    الإقامة
    London
    المشاركات
    94

    إفتراضي زالت ونص

    وملاحظتك رائعه حول عدم وجود النهاوند

    اليوم كنا نحكي عن التركي والشبيبه في هذا الدور قابضين النوى أثر التركي بجد فأذا نظرت خريطة المقام ترى أنه حجاز على النوى من فوق و نكريز من تحت فلا وجود للنهاوند

    http://www.oud.eclipse.co.uk/neveser.html

    قل لي هل فعلا القانون كان مبدعا في ثاني آهات أم هذا حماسي مسيطر على أذني؟

    آخر تعديل بواسطة Najib ، 16-05-2006 الساعة 17:44

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    البلاد المنخفضة.....Netherlands
    المشاركات
    8

    إفتراضي من قبل ماقرا تعليقاتكوا

    آآآآ آآآه يا دهوتي

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    الغريب هو أنّ كامل الخلعي نسب هذا الدّور لعبده الحامولي وعدّه من مقام... النّهاوند ؛ ولا يمكن أن يكون ذلك من باب الجهل بمقام النّوا أثر لأنّه يذكره في أكثر من مناسبة ويذكر أدوارا منه في محلّها مثل العفو يا سيد الملاح.
    أبو علاء

  7. #7
    alshame Guest

    إفتراضي

    مشكور جدا اخي العزيز فريد وجاري التحميل ولكن الحجم كبير ولسه باقي ساعة لاكتمال التحميل
    و الدور أنا سجلته بصوت مرسي الحريري من الحان زمان ونسبه محمود كامل(معد البرنامج) للشيخ محمد عبد الرحيم (المسلوب )وابو علاء ذكر أن كامل الخلعي نسبه لعبده الحامولي ومن الغريب أنه بين يدي الآن كتاب =مجموعة الأغاني الشرقية -القديمة والحديثة )جمع وترتيب وتعليق =حبيب زيدان =وكتب تحتها
    تطلب من مخزن الاسطوانات العربية والتركية في شارع واشنطن بنيو يورك في الولايات المتحدة الأمريكية والكتاب قديم جدا جدا
    ما علينا ---؟الغريب أن الكتاب نسب الدور الى =أحمد أفندي غنيمة =ولا أدري ان كان هو محمود غنيمة أم أحمد وذكره تحت بند مقام النهوند وليس النوى أثر كما ذكر أنه مأخوذ على شركة اسطوانات الجراما فون من عبد الحي حلمي والمطرب محمد سليم واسطوانات اوديون من سليمان ابو داوود
    وشكرا لكم

  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    Dear Najib, his 'ahat are indeed out of this world. they demonstrate how strong is his voice (I'm as much impressed by the repetition of qaluli-n-nas and 'ana habbit). But have you noticed the penultimate 'ah in the first lot (around min. 5)? It sounds under tuned in a way one can wonder whether it's a faulty slip or a voluntary one, a sort of dérapage contrôlé, to hint at bayati! And you're right, what the qanuni does in the second lot and from then onward is amazing. The ya lahwiti exclamation at the end of that lot sounds perfectly sincere and not a commanded one. Is that heterophony? I don't know. I think 'abdu-l-hay enjoyed extremely his own interpretation of this dawr and was in the mood of juggling with words and tunes and the qanuni followed him in juggling with the rythm. That's my impression. But what impressed me most as far as the takht is concerned is that final taqsim by Sahlun and that incredible sentence he began it with (by the way, you didn't clarify the maqam of that one).
    أبو علاء

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    الإقامة
    Paris, France
    المشاركات
    1

    إفتراضي amin hasanayn in tunis version of "ahin en nafs"

    this is a clean recording of a 1950s recording of Amin Hasanayn in Tunis singing this dor, but the file I have was damaged, so although the sound is neat there are unvolontary cuts in it.
    The melody is hardly recognizable, although there are common features with Hilmi's rendition. There is indeed a bayyati nawa development on "qaluli en nas", with hank, probably not invented by shaykh amin, and which *might* explain Hilmi's sudden switch to bayyati in the final layali (although I prefer to see it as a fancy and beautiful move).
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    • نوع الملف: mp3 ahin.mp3 (8.83 ميجا بايت , عدد مرات التحميل : 144)

  10. #10
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    I have a couple of cassettes of these late recordings of Shaykh 'amin in Tunisia along with Sayyid Shata and Fahmi 'awadh (not this one though) and I promise to bring them this summer from Tunisia to digitise and upload them. However, as you said, the Shaykh was too old to produce pleasant performances.
    أبو علاء

صفحة 1 من 2 12 الاخيرالاخير

قوانين المشاركة

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •