عرض النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: تقسيم على العود مقام حجاز كار عزف الموسيقار محمد القصبجى من حفل

  1. #1
    BEN ARFA TAHAR Guest

    إفتراضي تقسيم على العود مقام حجاز كار عزف الموسيقار محمد القصبجى من حفل

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اليوم تمرو 42 سنة عن وفاة الموسيقار الراحل محمد القصبجى .
    تقسيم على العود مقام حجاز كار عزف الموسيقار محمد القصبجى من حفل
    تحياتى
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    الإقامة
    London
    المشاركات
    94

    إفتراضي شكرا

    شكرا لك يا سي طاهر ورحم الله القصبجي ذاك العبقري المظلوم حتى بعد مماته

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    المشاركات
    4

    إفتراضي

    Very beautiful taqasim by one of the greats. For some reason I have a feeling Farid El Atrache's style of taqasim is influenced by Qassabji's here. I'm not commenting on the quality of Farid's taqasim here -- I'm just pointing out that I sense Qassabji's influence on Farid in some parts here...

    Luay

  4. #4
    Mustafa Guest

    إفتراضي

    شُكراً على هذا التسجيل الذي أعتقد ولا أأكد أنه في أواخر الأربعينيات أو أوائل الخمسينيات، المقام هو شت عَرَبان وليس حجازكار أو نهفت العرب حسب تصنيف مخايل مشّاقة. حيث أن اليكاه عِند القصبجي هنا هي ما تعادل درجة c (do) على الدوزان الغربي a=440 hz وليس كالمعتاد أن اليكاه تساوي g (sol) فتبقة عوده هي طبقة الملوك عند المشايخ . الملاحظ في هذه التقاسيم أنه يستخدم تقنية الريشة صعوداً هبوطاً مما يؤكد ما كتب في الكتب القديمة ومما يؤكد أيضاً أن عزف الآلات الموسيقية بشكل عام والعود خصوصاً قد تدهور في أواسط القرن العشرين ولم يتقدم على عكس ما يُشاع، أما حين أعيد النظر في العزف على الآلات المشرقية فقد أعيد النظر إليها بعُقدة نقص عمرها مائة عام . أتمنّى من العازفين عموما والعود خصوصا إعادة النظر إلى ما سُجل في أوائل القرن العشرين وبالطبع إلى مثل هذه التسجيلات للحفلات الحية والتي يندر وجودها للمهرة من العازفين للأسف .

    the Maqam here is not Hejazkar, it is Shatt Aaraban or Nahaft al-Aarab following Mkhayel Mashshaqa's categurilization; as the Yagah here is the equevelent to the C on a=440 tuning not G as usual so, the oud is tuned in Mulouk )Shah) tuning following the Mashayekh then the Turkish systim plus, he is, in fact, dealing in Shatt Aaraban topography not in Hejazkar.
    What is noticed here is, the player is using the up-doun picking technic conferming what is writen in old arab music theory books in both 19th and early 20th cintury, then, playing oriental instruments as a hall and Oud specialy retreeted not developped in thesecond half of the 20th cintury not the oposit as what is familiour. Alas, when players relooked at there instruments technics, they looked at it in a 100 years of colonial complex therefore, most of the instruments really lost there identity. I wish from the Oriental in gineral, Arab, Turk and Percian specially, to rellok at the old instrumental recordings of the beginning of the 20th cintury as well as the life recorded as well although it's alittle and rare.



    Thank you.
    Mustafa Said


    Thank you.

قوانين المشاركة

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •