عرض النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: Abu al-Ila Muhammad - qasida/ Ghairi ala alselwan(Baidaphon)

  1. #1
    bozeyad Guest

    إفتراضي Abu al-Ila Muhammad - qasida/ Ghairi ala alselwan(Baidaphon)

    قصيدة غيري على السلوان قادر

    غناء الشيخ ابو العلا محمد

    سجلت لصالح بيضافون

    شكرا
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    شكرا يا أبا زياد على هذه الهديّة القيّمة.
    لم أعثر بين محفوظاتي أو بالمنتدى على كشف باسطوانات الشّيخ أبي العلاء، ممّا حال دون تحديد رقم الاسطوانة، فالرّجاء أن تضيفه إن لم يبادر فريديريك إلى ذلك ؛ وقد أشار فريديريك ضمن تعليقه على الصّيغة الأخرى لهذه القصيدة الّتي اختارها لتكون بين موادّ اسطوانة الشّيخ الصّادرة عن نادي الاسطوانة بباريس (والموجودة سلفا بالمنتدى، وأغلب الظّنّ أنّها طبعت لشركة غراموفون) إلى أن صيغة بيضافون هذه سجّلت حوالي سنة 1920، أي بعد صيغة غراموفون بثماني سنوات، ومع ذلك فإنّ هذه الصّيغة الأحدث، حسب عبارة الفريد، "تثبت استقرار القالب الإطاريّ للقصيدة".
    نقل الاسطوانة في هذا التّسجيل على درجة عالية من الجودة تغني عن المعالجة، غير أنّي أرى السّرعة بطيئة جدّا، وها هي ذي نسخة زيدت سرعتها بدرجة كاملة، وهي تبدو لي مع ذلك أقرب إلى "السّرعة الطّبيعيّة".
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    أبو علاء

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو علاء مشاهدة مشاركة
    وقد أشار فريديريك ضمن تعليقه على الصّيغة الأخرى لهذه القصيدة الّتي اختارها لتكون بين موادّ اسطوانة الشّيخ الصّادرة عن نادي الاسطوانة بباريس (والموجودة سلفا بالمنتدى، وأغلب الظّنّ أنّها طبعت لشركة غراموفون) إلى أن صيغة بيضافون هذه سجّلت حوالي سنة 1920، أي بعد صيغة غراموفون بثماني سنوات، ومع ذلك فإنّ هذه الصّيغة الأحدث، حسب عبارة الفريد، "تثبت استقرار القالب الإطاريّ للقصيدة".
    لم أقف بعد معاودة الاستماع والرّجوع إلى الصّيغة الأولى على أيّ اختلاف يذكر في تناول القصيدة وبنائها المقاميّ، إلاّ أنّ الملاحظة البارزة هي من ناحية بطء النّسق أو "التّمبو" في صيغة بيضافون على نحو لافت ثمّ ظهور علامات الشّيخوخة على صوت الشّيخ أبي العلاء رغم ثباته ومحافظته على قدرة التّحكّم في اللّحن وجمله وتكرار أهمّ الحليات الّتي ميّزت أداءه في صيغة سنة 1912.
    أبو علاء

  4. #4
    ابوبسمة Guest

    إفتراضي

    شكراً جزيلاً للأخوين بوزياد و أبوعلاء لتذكيرنا برائعة أبي العلا هاته.
    قصيدة جدّ محبّبة لدي منذ اكتشافها بصوت عائشة رضوان. بالمناسبة لقد سبق لي رفع تسجيل عائشة ويبدو لي الان من شبه المؤكد أنها حفظت أداء شيخنا.
    أحببت أيضاً أداء سعيد مصطفى في وصلة البياتي. ويبدو لي من مقارنتها مع صيغة عائشة مدى تمكّن هذا الأخير من روح وقواعد هذا الفنّ بشكل أكثر من مشرّف.

  5. #5
    Bassio Guest

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو علاء مشاهدة مشاركة
    لم أقف بعد معاودة الاستماع والرّجوع إلى الصّيغة الأولى على أيّ اختلاف يذكر في تناول القصيدة وبنائها المقاميّ، إلاّ أنّ الملاحظة البارزة هي من ناحية بطء النّسق أو "التّمبو" في صيغة بيضافون على نحو لافت ثمّ ظهور علامات الشّيخوخة على صوت الشّيخ أبي العلاء رغم ثباته ومحافظته على قدرة التّحكّم في اللّحن وجمله وتكرار أهمّ الحليات الّتي ميّزت أداءه في صيغة سنة 1912.
    Considering the 8 years difference between the two interpretations, and the tempo difference, do you think abualaa that this is due to Sheikh Abulila's age, I mean is this recording exceptional or is it related to a trending gradual change in performance practice towards slower tempos?
    (given later performances of qasidas showing slower tempos, for example Abdelwahab, Um Kulthum and mostly all later "modern" performances of adwar)

    Happy Ramadan.

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    The problem with you, Bassio, is that you're a perfect illustration of a Tunisian say that goes "This person is comparable to the crescent." read (aren't we in ramadhan?) in the sense that the person in question vanishes for a long time and suddenly pops up once in a while...

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة Bassio مشاهدة مشاركة
    Considering the 8 years difference between the two interpretations, and the tempo difference, do you think abualaa that this is due to Sheikh Abulila's age, I mean is this recording exceptional or is it related to a trending gradual change in performance practice towards slower tempos?
    (given later performances of qasidas showing slower tempos, for example Abdelwahab, Um Kulthum and mostly all later "modern" performances of adwar)
    Interesting question indeed worth studying, but I can't answer it off the cough. Your remark seems relevant when we consider 'um kalthum and other's qasida recordings (Salih 'abdu-l-hay for instance), as for shaykh 'abu-l-'ila, I'm not sure. This would require an extensive corpus of qasida recordings by him that span a period long enough and a systematic study thereof from this point of view.
    أبو علاء

  7. #7
    Bassio Guest

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو علاء مشاهدة مشاركة
    The problem with you, Bassio, is that you're a perfect illustration of a Tunisian say that goes "This person is comparable to the crescent." read (aren't we in ramadhan?) in the sense that the person in question vanishes for a long time and suddenly pops up once in a while...




    You, from all the people out there, ought to really know what the word "busy" means. Oh, and you also know my embargoes in western classical music (this time surprisingly vocal!).

    Happy Ramadan to you and all the members.

    However, note that I never forget you for eternity. I keep coming back.

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو علاء مشاهدة مشاركة
    Interesting question indeed worth studying, but I can't answer it off the cough. Your remark seems relevant when we consider 'um kalthum and other's qasida recordings
    This was indeed what I was referring to: generalized slower tempos in the performance practice as age progressed during the beginnings of the 20th century. A phenomenon that needs to be studied.

    As for Sheikh Abulila in specific, I think we cannot reach such a conclusion in his recordings in particular, given his limited discography. In fact, this is the only recording so far we heard that we notice such slow tempo.

    One thing to add though, is perhaps an explanation/theory I had: the theory says that the early Nahda performances tempos were limited and influenced by the technological limitations of the early 78rpm discs. Meaning that performance was normally slower, but singers had to dash through their interpretations to take up the least number of sides possible.

    And later when the technology evolved, there became no need for such restraints, and performers were eased back into their original performance practice.

    This is of course, easily confirmed/refuted by opinions of some experts who have done research in that period like Fred or some of the members on the forum.

    Although this is a theory I would not like to believe myself, since I like the tempos employed by early Nahda performers like Manyalawi, Hilmi and contemporaries and hate the extra-elaborate slow renditions of later times.

  8. #8
    MORIN Guest

    Smile

    tho an old thread, in days of 78rpm musicians in many fields spead up when they realized the time was almost up. or when recording tape, when they saw the small bit of tape left in the spool.
    HAPPY NEW YEAR TO ALL

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    الإقامة
    Luxemburg
    المشاركات
    0

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو علاء مشاهدة مشاركة
    شكرا يا أبا زياد على هذه الهديّة القيّمة.
    لم أعثر بين محفوظاتي أو بالمنتدى على كشف باسطوانات الشّيخ أبي العلاء، ممّا حال دون تحديد رقم الاسطوانة، فالرّجاء أن تضيفه ".
    .
    وهذه هي صورة الأ سطوانة لهذه القصيدة...وكذالك أرفعها للمقارنة على إن نحتفظ بالأصح من ناحية السرعة خاصة ...
    الصور المرفقة الصور المرفقة
    • نوع الملف: jpg S1. .jpg (217.9 كيلو بايت, عدد مرات التحميل : 6)
    • نوع الملف: jpg S2.jpg (189.1 كيلو بايت, عدد مرات التحميل : 5)
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

  10. #10
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    الإقامة
    Vienna, Austria
    المشاركات
    18

    إفتراضي

    إقتباس المشاركة الأصلية بواسطة أبو مروان مشاهدة مشاركة
    وكذالك أرفعها للمقارنة على إن نحتفظ بالأصح من ناحية السرعة خاصة ...
    للوهلة الأولى وبعد الاستماع إلى بداية الأسطوانتين دون المقارنة حتّى النهاية لم يبد لي أنّ إحداهما تفضل الثانية من حيث الجودة، ومع ذلك لا أرى مانعا من الاحتفاظ بالملفّين معا ؛ الفرق الوحيد هو أنّ نسختك أسرع من الصيغة المعدّلة التي رفعتها أنا (وهي التي قارنت بين نسختك وبينها) لكنّ مسألة السرعة مسألة اجتهاد وتقدير لا يرقى إلى حدّ العلم الدقيق والموثوق.
    أبو علاء

قوانين المشاركة

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •